STUDENT AAN ZET
BLANCO METHODE
“Op het VMBO had ik het vak maatschappijleer. Ik vond het vaak saai en heb er weinig van onthouden. Wat me wel bijbleef was een rondleiding in de Tweede Kamer. Je ging vanaf de begane grond rechtstreeks naar de publieke tribune. De bedoeling hierachter vond ik zo mooi, namelijk dat de burgers rechtstreeks toegang hebben tot het politieke debat.
Ik was verrast dat ik op het MBO exact hetzelfde lesboek kreeg als op het VMBO. Gelukkig gaf de docent op een andere manier les. We kregen bijvoorbeeld presentaties van een overlever van de aanslag op Bataclan, van ex-delinquenten en vluchtelingen. Door de aansluiting bij mijn interesse ging het vak meer leven.
Na een gesprek met mijn mentor dat ik me weinig uitgedaagd voelde op de opleiding kon ik mee gaan werken aan een vernieuwende aanpak van het vak burgerschap, ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik kon toen nog niet bedenken dat dit het meest waardevolle zou worden wat ik tijdens mijn opleiding geleerd heb.
Burgerschap is waardevol, het laat studenten nadenken over hun wereld en alles wat daaromheen gebeurt. Met Student aan Zet tonen we bijdragen van studenten en hopelijk inspireert dit ook weer andere studenten."
Chune Huijbregts, projectlid Blanco Methode, 2020